torsdag 23. juni 2016

Barna ved Nsumba!

Hei alle hjemme!

Dagene her i Uganda går unna i en fei, og det begynner sakte men sikkert å nærme seg hjemreise. Jeg er veldig klar for å dra hjem igjen til Norge, men bruker mye tid til å tenke på alle de fine øyeblikkene jeg har fått oppleve her i Uganda. Blant annet fine øyeblikk sammen med barna ved Nsumba, fine øyeblikk med alle i Bring Children From Street og fine øyeblikk med barna i Katangaslummen.

Lille meg som reiste helt alene til andre siden av jorden på vegne av min far sin bedrift Sekkingstad AS, har jammen fått et fullt minnekort både på kameraet og i hjertet. Forrige uke, på vei hjem fra Nsumba kjørte vi forbi og stoppet ved skolen som holder på å bygges. Det var så langt ikke kommet opp mer en klasserom og oppholdsrom, og disse var heller ikke ferdig. Men det var klart og tydelig at det skulle bli en skole, og det en jenteskole. First Lady School skal den hete og Annet forklarte også at det skulle komme kjøkken osv, som er det blant annet Sekkingstad har gitt penger til å bygge. Utenfor var det også laget til mye muligheter for planting av ulike plantesorter.


Ellers får dere her noen flere fine bilder av tiden ved Nsumba:
Den flinke klassen min som noterte flittig ned det jeg hadde skrevet på tavlen.

De ville så gjerne ta bilde med den hvite turisten, så det kunne jeg jo ikke si nei til.

Fin gjeng! Blanding av noen av de eldste og noen av de yngre barna. 

Skjønne jenta, som også var den aller minste på barnehjemmet. Hun likte godt blant annet tærne mine.

Fordeling av klær til de yngste. De var for det meste kjempeflinke og tålmodige. Så utrolig gøy!

Nesten alle har fått seg en ting hver på dette tidspunktet, og de holdt godt fast ved det plagget skal jeg si dere. 

En meget fornøyd gutt i midten der, med min gamle arbeids t-skjorte fra Yoberry. 

Solstrålen som gliste etter å ha fått en av mine gamle favorittbamser. Så gøy å se gleden i ansiktet hennes!

En gjeng med fornøyde jenter etter å ha fått forskjellig leketøy og klær. 

Sekkingstad-nettene jeg hadde med ble fordelt på de eldste. Ettersom de kom til å få bruk for de til bøker til og fra skolen.

Flere av de eldste som også fikk seg et Sekkingstad-nett. 

Den yngste som alltid ville være midtpunktet! Men se på hun da, smelt!


Er ikke akkurat rart at jeg syntes det var en fryd å gi tingene til disse ungene. Fredagen fikk de minste også små sett med fargeblyanter og blyantspissere. Blyantspissere var noe de virkelig trengte, så det var veldig kjekt å se at de fikk godt bruk for de.

I morgen er det siste dagen i Katangaslummen, og så er det et par dager igjen før jeg tar flyet hjemover i neste uke.

Vi sees snart!

- Ida

2 kommentarer: